Quantcast
Browse latest Browse all 2

Tilbage fra sommerferie

$

Så er jeg tilbage i hverdagen og i vuggestue efter to ugers sommerferie.

Fredagen inden vi tog af sted i sommerhus blev Frida og jeg hentet af både mor og far. Og så kørte vi alle ud for at spise is, inden vi skulle hjem at pakke.

Næste formiddag kørte vi så af sted mod det lejede sommerhus i Marielyst. På vejen var vi en tur forbi Møns Klint. Desværre var der for mange trapper til, at jeg kunne komme rundt i klapvognen, så jeg måtte blive i sandkassen på legepladsen med far, mens mor og Frida gik en tur. Efterhånden var jeg både træt og træt af at køre bil, så jeg blev meget ked af det, da vi kørte videre. Heldigvis var der ikke så langt.

Søndag tog vi en slappedag i sommerhuset, hvor jeg legede lidt i den sandkasse, der var der. Senere gik vi en tur til det lokale supermarked.

Dagen efter var vi i Guldborgsund Zoo. Det var vist meningen, at jeg skulle have sovet lidt, men det hele var så spændende, så jeg lå bare og kiggede. Bagefter tog vi en tur til centrum af Nykøbing Falster, hvor jeg endelig faldt i søvn – det blev dog kun til en halv time. Efter frokost og en is tog vi tilbage til sommerhuset, hvor mor gik en tur med mig, for at få mig til at sove – det lykkedes dog ikke. Og selvom jeg kun havde sovet en halv time i løbet af dagen, så havde jeg alligevel meget svært ved at sove om aftenen.

Tirsdag efter en formiddagslur tog vi til Marielyst by. Først var vi en tur på stranden, hvor jeg fik gravet i sandet. Bagefter fik vi en is, og så tog vi på  en legeplads med bl.a. en trampolin. Det var rigtig sjovt at kravle rundt, mens de større børn hoppede rundt. Jeg er efterhånden blevet meget hurtig til at kravle, så det tog ikke lang tid at komme rundt.

En af grundene til, at vi havde valgt at tage i sommerhus i Marielyst var, at vi så havde mulighed for at tage en tur til Tyskland for at handle til fars fødselsdag. Så onsdag kørte vi af sted mod færgen. Sejlturen gik fint. Det bedste var, at der var et legeland ombord med bl.a. en lille rutsjebane. Her kunne jeg selv kravle op og så rutsje ned. Efter at have handlet i Tyskland var det så tilbage igen med færgen (og endnu en tur i legeland). Så jeg var godt træt og faldt i søvn på vejen hjem i bilen.

Torsdag tog vi en hyggedag, hvor vi igen var på legepladsen i Marielyst. Her var jeg igen på trampolin – og så fik jeg også både prøvet en hoppepude og en tur i karussel med Frida. Efter en is tog vi tilbage til sommerhuset, hvor jeg prøvede det kæmpe badekar sammen med Frida.

Fredag var sidste dag, og da det samtidig var godt vejr, skulle det udnyttes. Så først var vi forbi en minigolfbane – bare for at kigge lidt og spise en is. Og om eftermiddagen var vi på stranden. Det første stykke tid sov jeg, men da jeg vågnede var jeg ud at soppe. Det var dog meget koldt, så jeg foretrak bare at sidde i sandet og grave.

Næste dag var det så afgang fra sommerhuset. Jeg sov det meste af vejen, så jeg var godt udhvilet, da vi kom hjem. Heldigvis var det godt vejr, så vi gik alle en tur i gården, hvor jeg bl.a. legede i sandkassen med Jolie. Det var dejligt at være i sommerhus – men det var nu også rart at komme hjem til sit eget legetøj og sin egen seng.

Søndag var vi hjemme. Jeg vågnede allerede 5.15, men det lykkedes mig at sove lidt videre. Senere kom Elinor på besøg for at lege med Frida.

I tirsdags fyldte far så 40 år. Det var meget underligt, for da jeg stod op, var der balloner og flag over det hele – hvilket vist fik mig til at pege en del. Jeg havde også malet/tegnet et fint billede til far, som han blev meget glad for.

Senere kom mormor, morfar og farmor på besøg for at fejre far. Vi tog alle på restaurant, hvor vi fik smørrebrød. Der var også musik, som jeg kunne klappe til – så det hele var meget spændende. Mor havde også fortalt musikerne, at far havde fødselsdag, så pludselig sang de fødselsdagssang for ham. Om aftenen blev Frida og jeg passet af farmor, mens mor og far var i biografen.

Tordag var vi en tur i Tivoli. Frida og jeg sad i Christianiacyklen, og det var en ret stor oplevelse at køre rundt mit i København. I Tivoli var vi bl.a. på Rasmus Klump legepladsen. Det var ret sjovt, for der var et rør, man kunne kravle igennem. Der var dog nogle børn, der ikke kunne finde ud af, at man skulle kravle hele vejen igennem, så de satte sig bare derinde. Det kunne jeg jo ikke rigtig vente på, så jeg måtte mase mig forbi dem.

Fredag blev vi kørt op til mormor og morfar. Mor og far skulle fejre fars fødselsdag sammen med deres venner. Og for de skulle have god tid til planlægningen, skulle vi overnatte hos mormor og morfar hele to nætter – hvilket var første gang at jeg blev passet ude så lang tid.

Men det gik fint – bortset fra at jeg var lidt syg med feber om lørdagen. Linus og Filippa (og Henrik og Janne) var på besøg fredag, og lørdag var vi på stranden. Inden vi tog hjem søndag, var vi også forbi Linus og Filippa i Gilleleje.

Jeg var stadig ikke helt frisk søndag, så mor besluttede at blive hjemme med mig mandag. Her skulle jeg ellers have været i vuggestue igen efter ferien. Heldigvis var jeg ved at være frisk – så bortset fra at jeg sov ret dårligt og vågnede mange gange i nat, så var jeg helt klar til vuggestuen igen i dag.

Der er også blevet tilføjet nogle ord til mit ordforråd. Bl.a. har jeg lært at sige tak (“dak”) – og jeg forstår også betydningen af det. Så når man rækker mig noget, så siger jeg tak. Jeg kan endda sige noget, der minder om “tak for mad”.

Når jeg bliver spurgt om noget, så siger jeg for det meste stadig nej – specielt hvis jeg ikke helt ved, hvad der bliver spurgt om. Men jeg kan også sige ja (og nikke) – hvis jeg ellers forstår spørgsmålet. Så når far f.eks. siger “skal jeg tage din banan”, siger jeg ja. Og når han så bagefter spørger “skal jeg tørre dine fingre”, siger jeg nej.

Så er jeg også blevet glad for en sang, om en frø, hvor man synger “mmm-ahhh” (sagde den lille frø) – og her kan jeg faktisk sige “mmm-ahhh” (og skære ansigt samtidig).

Jeg har også fundet ud af, at dyr siger “miav”. Så når jeg ser et dyr, så siger jeg “biav” og peger på det. Mor og far påstår godt nok, at mange dyr siger alt muligt andet – men det er sig ikke helt sikker på passer.

Der er også en bog, som jeg er blevet meget glad for. Her er der bl.a. et barn, der trækker en hat ned over hovedet. Når jeg ser det billede, siger jeg “bøh”. Efterhånden er jeg også begyndt at lege legen selv ved at tage hænderne op foran hovedet og sige “bøh”.

Sidst men ikke mindst har jeg lært at sige Frida (“Dida”). Så nu kan jeg kalde på hende, når jeg ikke kan se hende. Faktisk har jeg lært det så godt, at jeg en nat lå og skreg “nej Dida, nej Dida” mens jeg drømte.

Min søvn er noget uregelmæssig. Nogle aftener har jeg været meget svær at lægge. Jeg er også begyndt kun at sove en middagslur. Det er dog ikke helt stabilt, så det svinger meget både hvornår og hvor længe jeg sover. Måske der kommer lidt mere rutine på, nu hvor jeg er tilbage i vuggestuen.

Viewing all articles
Browse latest Browse all 2

Latest Images

Trending Articles

Knabstrup krus landmand serie

Naruto Shippuden Episode 481 Subtitle Indonesia

Akemi Homura & Kaname Madoka (Puella Magi Madoka Magica)

NMB48 – Bokura no Eureka (Dance Version) [2013.06.19]

Moriya Suwako (Touhou)

Minami Kotori? (Ai Mai Mi)

Cat & Nazrin (Touhou)

Aida Mana (PreCure Dokidoki!)

Kaname Madoka (Puella Magi Madoka Magica)

Misaka Mikoto (Toaru kagaku no railgun)

Motor startet im warmen Zustand schlecht. HILFE!

Nishizumi Maho (Girls und Panzer)

Koobee A790T LeWa

Cirno Akkanbee (Touhou)

SKE48 – Pareo wa emerald – PV_HQ

Koshigaya Komari (Non Non Biyori)

Mushroom Dance

Akaza Akari (Yuruyuri)

Kaname Madoka & Akemi Homura (Puella Magi Madoka Magica)